sobota, 3 listopada 2012

Podróżowanie od kuchni - Quiche?


Chyba jedno z moich ulubionych i prostszych dań, które zawsze wychodzi! Quiche! (czyt. kisz) Moja pamiątka i nauka przywieziona z czasu pomieszkiwania we Francji. 

Wpis ten dedykuję Katarzynie Z. dawniej L. oraz mojej siostrze, która chyba nawet ostatnio pokusiła się o samodzielne wykonanie takowej! (-ej,  bo quiche to rodzaj żeński, co jakoś nadal mi językowo nie pasuje).


Wykonywany przeze mnie pewnie nie do końca zgodny jest z wymogami kuchni francuskiej, ale cóż to.. mnie i tak zawsze smakuje, a do tego ładnie wygląda. Co więcej, jak się okazuje, pomimo wszelkich skojarzeń Quiche wcale nie jest daniem o francuskich korzeniach. Quiche to rodzaj placka, ciasta, zwana  też czasem francuską odmianą pizzy. Podobno jej receptura powstała w średniowieczu w Niemczech, a nazwa pochodzi od słowa  küchen,  które  znaczy   ciasto. Piszę podobno, bo są także głosy, które mówią o tym, że przepis powstał około XVI wieku w Lotaryngii, a do tej pory quiche lotaryńska, której twórcą jest żyjący w XVIII wieku podróżnik (!) i kucharz Vincent La Chapelle, jest najpopularniejszą i "prawdziwą" wersją tego dania. 



Potrzeba nam:
1. Ciasto francuskie kosztuje ok. 4 złotych i nie warto bawić się w robienie go samodzielnie, bo to jakieś dwa dni. 
2. Jajka sztuk 3
3. Opakowanie śmietany - 18% najlepiej, ale może być 12%
4. Ser żółty, tarty w sporej ilości. Dowolny, wedle upodobań.
5. Sery inne, które się rozpuszczają - ja zazwyczaj dodaję Brie, ale to wedle uznania, ale może być camembert, mozzarella.
6. Dodatki - tutaj cukinia, kurczak, pieczarki, ale też polecany jest brokuł i małe pomidorki cherry. 
7. Przyprawy - zwane ziołami i sól.

Kolejne czynności, tak mniej więcej, które należy wykonać, aby danie powstało: 
1. Smażymy kurczaka w przyprawach (można też ugotować, jeśli ktoś woli zdrową wersję). Ważne, że krótko, czyli pewnie jakieś 3 - 4 minuty, coby się na wiór nie wysuszył.
2. Gotujemy lub podsmażamy warzywa, cukinia i brokuł oczywiście gotowany. Cukinię można później podsmażyć, żeby podsuszyć.
3. Ciasto wykładamy na blachę i robimy w nim dziurki widelcem.
4. Spód ciasta posypujemy serem, dodajemy pokrojony w plasterki brie oraz pozostałe składniki. 
WAŻNE -  po smażeniu lub gotowaniu trzeba je jakoś odsączyć - tak, żeby nie wlać do blachy ani oleju, ani innych płynów. W tej opcji lepszy jest brokuł, bo cukinia czasem jest zbyt wodnista. 
5. Jajka mieszamy ze śmietaną, solą i ziołami. Ziół niemal nigdy za wiele!
6. Całość zalewamy śmietaną z jajami, na wierzchu układamy pomidorki pokrojone w połówki i po raz kolejny zasypujemy startym serem. 
7. Wstawiamy do piekarnika. Jakieś 30-40min na 180stopni z termoobiegiem. Po 25 minutach dobrze wyłączyć górną część piekarnika, bo na pewno przypali się ser. Przypalający delikatnie się ser nie oznacza natychmiastowego wyciągania kiszu z piekarnika, gdyż może się okazać, że spód nadal się jeszcze nie upiekł. 30 minut to minimum!


Kiedy myślę o quiche, to przed oczami staje mi natychmiast małe mieszkanko na 6 piętrze paryskiej kamieniczki niedaleko Placu Bastylii. Pamiętam Stana - Francuza, który pokazywał mi, jak taki quiche upiec. Pamiętam jedenastoletnią Agatę, którą opiekowałam się w wakacje, wspólne malowanie farbami, to, jak uczyła mnie piosenek, żebym szkoliła francuski i jadła kanapki z pysznego białego chleba tostowego bez skórki. Pamiętam jej mamę, która ma przepiękne mieszkanie na obrzeżach Paryża, która zostawiała mi kartę  do bankomatu i kredyt zaufania, pomimo, że mnie nie znała, która codziennie rano dawała mi dwie strony maszynopisu z "instrukcjami" na cały dzień. Pamiętam przede wszystkim jedno popołudnie z quichem, który włożyłam do piekarnika nastawionego tylko na górną grzałkę. Spalił się z wierzchu, na dole nie upiekł i nadawał do wyrzucenia. Od tego czasu pamiętam już, żeby sprawdzić spód ciasta zanim podam go komuś do zjedzenia. 


Bon appetit! 
Smacznego!



0 komentarze:

Prześlij komentarz

Dziękuję, że dzielisz się ze mną swoją opinią! To dla mnie ważne.

Facebook Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons